материалы к урокам


Тестове завдання з теми «Регуляція функцій»
1. В состав центральної нервової системи входять:
  а) головний мозок;
  б) периферійна нервова система;
  в) спинний мозок;
2. Біла речовина мозку складається з :
  а) нервових клітин;
  б) довгих відростків нейронів;
  в) коротких відростків нейронів;
3. Нейрони, які  посилають  нервові імпульси до виконавчих органів називаються:
  а) вставними;
  б) руховими;
  в) чутливими;
4. Кора півкуль великого мозку складається з:
  а) білої речовини;
  б) тіл нейронів;
  в) сірої речовини;
5. Роботу серця уповільнює:
  а) симпатичний  відділ автономної нервової системи;
  б) парасимпатичний відділ автономної нервової системи;
6. Гіпофіз знаходиться у:
  а) довгому мозку;
  б)  мозочку;
  в) в основі мозку;
7. До залоз внутрішньої секреції відносяться:
  а) надниркові залози;
  б) гіпофіз;
  в) статеві залози;
  г) щитоподібна залоза;
  д) підшлункова залоза;
  є) печінка;
8. Адреналін виділяють:
  а) гіпофіз;
  б) щитоподібна залоза;
  в) надниркова залоза;
  г) підшлункова залоза;
9. Діяльність усіх залоз внутрішньої секреції регулюють:
  а) щитоподібна залоза;
  б) гіпофіз;
  в) надниркові залози;
10. Гормони утворюються в:
  а) мозку;
  б) крові;
  в) клітинах тіла;
  г) залозах внутрішньої секреції;
  д) залозах зовнішньої секреції;
11. Двонейронна рефлекторна дуга складається з:
  а) вставного нейрона;
  б) рухового нейрона;
  в) чутливого нейрона.


Тестове завдання з теми  «Травлення».

1. Поживні речовини,  потрапляють в кінцевому результаті:
   а) пряму кишку;   б) клітини і тканини;  в) кров.
2. Найбільша травна залоза:
   а) слинна;   б) підшлункова;   в) печінка.
3. Гормони шлункового соку розщеплюють:
   а) білки;  б) жири;   в) вуглеводи.
4. Жовч  утворюється у:
   а) шлунку;   б) дванадцятипалої кишці;   в) печінці;   г) жовчному міхурі.
5. У ротової порожнині під дією слини розщеплюються:
   а) білки;  б) жири;  в) вуглеводи.
6. Основна маса води всмоктується у:
   а) шлунку;  б) тонкому кишечнику;   в) товстому кишечнику;
7.Клітчатка розщеплюється у:
   а) шлунку;   б) тонкому кишечнику;   в) товстому кишечнику.
8. Розщеплення білків у кишечнику відбувається під дією
   ферментів:
   а) пепсин;   б) амілаза;   в) ліпаза;   г) трипсин.
9. Соляна кислота у шлунку:
   а) розщеплює білки;    б) знищує мікроорганізми;
   в) стимулюють виробітку жовчі;   г) захищає слизову шлунку.
10. В організмі людини не відкладаються про запас:
   а) жири;   б) білки;   в) вуглеводи,
11. В організмі людини в більшості випадків не утворюються:
   а) ферменти;   б) гормони;   в) вітаміни.
12. Амінокислоти у клітинах організму:
   а) знищуються;   б) з них утворюються білки;   в) відкладаються про запас.
13. Для підшлункової залози людини характерно:
а) залоза внутрішньої секреції; б) залоза змішаної секреції;
в) її протоки впадають у шлунок: г) виробляє інсулін і глюкагон;
д) накопичує глікоген:, є) регулюється рефлекторно і гуморально.
14. Шлунковий сік людини містить:
а) пепсин; б) ферменти для перетравлення вуглеводів   і   ліпідів; 
в)  слиз;   г)   хлороводневу   кислоту;   д)   лізоцим;
є) ферменти, що розщеплюють жири молока.
15. Визначте, у яких відділах травного каналу низький показник рН середовища:
а)ротова порожнина;   б)стравохід;   в)шлунок;   г)тонкий кишечник; д)товстий  кишечник.
16. Вкажіть основний шлях надходження амінокислот до організму:
а) синтез із аміаку і карбонових кислот;   б) розщеплення білкових молекул;
в) відновлення нітратів до аміаку і здійснення амінування;
г) захоплення атмосферного азоту і приєднання до органічних кислот.

Тестове завдання з теми
«Спадковість і мінливість організмів»

1. Ознаки гібрида, що проявляється в першому поколінні,
    називають:
   а) домінантні;  б) рецесивні; в) нейтральні;
2. Вказати гомозиготну особини за домінантними алелями  генів:
   а) Aabb;    б) aabb;   в) aaBB;     г) AABB.
3. За якого типу схрещування вивчають закономірності
    успадкування однієї ознаки?
   а) моногібридного;  б) дигібридного;  в) полігибридного;
4. Генотип – це сукупність в організмі:
   а) генів;   б) хромосом;   в) ознак.
5. Фенотип – це  сукупність в організмі:
   а) генів;  б) хромосом;   в) ознак.
6. вказати гомозиготну особину за обома алелями гена:
   а) aabb;   б)AABB;   в) AAbb;   г) AaBb.
7. Перший закон Г. Менделя:
   а) розщеплення у співвідношенні  3:1;
   б) різноманітності гібридів першого покоління;
   в) одноманітність гібридів першого покоління;
   г) чистоти гамет.
8. Алельні гени відповідають за прояв:
   а) однієї ознаки;   б) різних ознак.
9. Алельні гени під час мейозу потрапляють в:
   а) одну гамету;    б) різні гамети.
10. Для визначення каріотипу людини не застосовують метод:
   а) генеалогічний;   б) цитогенетичний;   в) гібридологічний;
   г) близнюковий;  д) біохімічний.
11. Ознака людини, що успадковується зчеплено зі статтю:
а) дальтонізм; б) група крові; в) шизофренія; г) гіпертонія
12. Гаплоїдний набір хромосом мають:
а) клітини вегетативних пагонів хвоща польового; б) ендосперм  покритонасінних; в)   вегетативні   клітини   мохів;   г)   центральна   клітина зародкового мішка покритонасінних.
13. При аналізуючому  дигібридному  схрещуванні, якщо   вихідна   особина гетерозиготна за двома парами ознак, спостерігається розщеплення:
а) 3 : 1;    б) 1 : 1 : 1 : 1:    в) 9 : 3 : 3 : 1;    г) 2 : 1 : 1;     д) 1 : 16:                   
є) розщеплення не буде.
14. Каріотип собаки містить 78 хромосом. Кількість хромосом в зрілих еритроцитах цієї тварини:
а)156; б)78; в)39; г)0. 
15. Зазначте, як називаються гени, що розміщуються в одній хромосомі:
а) кодомінантні гени; б) група зчеплення; в) летальні гени; г) чиста лінія.


Тестове завдання з теми «Клас Птахи»
І варіант
1. З яких частин складається дзьоб птахів?
 а) наддзьобок; б)піддзьобок; в)ніздрі; г) язик.
2.На які відділи поділяється тіло голуба?
а) голова; б) шия; в) тулуб; г) кінцівки; д) дзьоб; е) крила.
3. При вході в порожнину тіла трахея розгалужується на:
а) 2 бронха; б) стравохід; в) легені; г) повітряні мішки.
4. З чого складається серце птахів?
а) 2 передсердя; б) 2 шлуночка;  3) 3 шлуночка; г) 1 передсердя.
5. Будова яйця птаха:
а) шкарлупа; б) білок; в) жовток; г) вапняна шкарлупа; д) тонкостінний міхурець.
6. У яких птахів пташеня народжуються з пухом та відкритими очами?
а) тетерев; б) голуб; в) одуд; г) дятел.
7. Древній птах:
а) археоптерикс; б) ластівка; в) тетерев; г) синиця.
8. Яку користь приносять птахи?
а) винищують шкідливих комах; б) дають добрива.
9. Який птах заспіває першим наприкінці лютого – початку березня?
а) синиця; б) горобець; в) голуб; г) зозуля.
10. Хижі птахи:
а) гриф; б) дятел; в) рябчик; г) сова.
11. Де існують пінгвіни?
а) Антарктида; б) Гренландія; в) Південна Азія.
12. Які птахи існують у степу:
а) лелеки, б) журавель; в) дрохва; г) горобець.
13. Велика морська  качка:
а) качка – кряква; б) гага; в) гуси; г) фазан.
14. Що таке птахівництво?
а) галузь тваринництва; б) галузь харчової промисловості.
15. Що таке порода?
а) штучне виведення людиною різновидів домашніх тварин; б) покращення порід домашніх птахів.
16. З чого складається комбікорм?
а) кормове зерно; б) коренеплоди; в) морква; г) капуста.
17. Найкрупніший домашній птах.
а) кури; б) гуси; в) індійка; г) качка.
18. Великий птах, який не літає, має довгі ноги:
а) журавель; б) дрохва; в) страус; г) сокіл.
19. Одна з найкрупніших і рідких птахів, які існують в наший  країні:
а) сокіл; б) журавель; в) дрохва; г) сова.
20. Осілі птахи:
а) синиці; б) сойки; в) горобці; г) голубі; д) дятли; е) сови.
21. Яка шкіра у птахів?
а) суха; б) волога; в) тонка; г) товста.
22. Нюх у птахів розвинений:
а) слабко; б) сильно; в) не розвинений; г) середньо розвинений.
23. Хто будує чашоподібні гнізда?
а) граки; б)  горобці; в) зяблики; г) голуби; д) сороки; е) ворони.
24. Лісні курячи птахи:
а) рябчик; б) горобець; в) кури; г) тетерев; д) глухар; е) голуб.
Тестове завдання з теми «Клас Птахи»
ІІ варіант
1.  З яких частин складається тіло  птахів?
а) голова; б)черевце; в) тулуб; г) кінцівки; д) шия.
2. В залежності від функцій контурні пір’я розділяють на:
а) махові; б) пухові; в) рульові; г) зворотні.
3. Скелет задньої кінцівки складається з 3 відділів:
а) плечовий; б) стегно; в) стопа; г) передпліччя; д) гомілка; е) кисть.
4. Шлунок складається з 2 відділів:
а) мускульний; б) харчовий; в) шлунковий; г) залозистий.
5. Всмоктування  поживних речовин відбувається у:
а) шлунку; б) клоаці; в) печінці; г) кишечнику.
6. Серце у птахів:
а) однокамерне; б) двокамерне; в) трьохкамерне; г) чотирьохкамерне.
7. У птахів погано розвинені органи:
а) зір; б) нюх; в) дотик; г) рівновага.
8. Запас поживних речовин для зародка знаходиться у:
а) білку; б) шкарлупі; в) жовтку; г) повітряної камері.
9. Вибери з представників птахів виводкових:
а) голубі; б) кури; в) дятли; г) лебеді.
10. Яка з птахів не висиджує яйця:
а) качка; б) кури; в) зозуля; г) голуб.
11. Вибери з представників птахів кочуючи:
а) тетерев; б) зозуля; в) дятел; г) сойка.
12. Вибери з представників птахів перелітних:
а) зозуля; б) деркач;  в) дятел; г) синиця.
13. Наука про  сезонні зміни живої природи:
а) геологія; б) деонтологія; в) зоологія; г) фенологія.
14. Галузь тваринництва, яка займається розведенням сільське – господарських птахів.
а) тваринництво; б) гусівництво;  в) птахівництво; г) курівництво.
15. Вибери з представників птахів тих, що відносяться до ряду  сивкоподібні:
а) кулик; б) горобець; в) шуліка; г) яструб.
16. Вибери з представників птахів тих, що відносяться до ряду  совоподібні:
а)  пугач; б) горобець; в) сокіл; г) яструб.
17. Пір’я мають:
а) неоднакову будову; б) однакові функції; в) однакову будова; г) різні функції.
18. Пальці птахів закінчуються:
а) кігтями; б) нігтями.
19. Частина пір’я, без опахал називаються:
а) ствол; б) очін; в) борідки 1 порядку; г) борідки ІІ порядку.
20. Кількість хребців у шийному відділі:
а) від 8 до 16; б) від 12 до 23; в) від 10 до 22; г) від 11 до 25;
21. Передпліччя включає до себе:
а) ліктьову та променеву; б) стегнову та ліктьову.
22. Залоза, яка знаходиться в основі куприка:
а) потова; б) сальна; в) куприкова.
23. Хто винайшов метод кільцювання птахів:
а) Ванн – Гофф; б) Марриотт; в) Бойль; г) Мортенсон.
24. Найбільший пингвин:
а) царський; б) королівський; в) імператорський.


Тестове завдання з теми
«Закономірності мінливості».

1. Фізичними мутагенами є:
   а) віруси;   б) рентгенівське випромінювання;   в) газ іприт.
2. Хімічними мутагенами є:
   а) віруси;   б) рентгенівське випромінювання;   в) газ іприт.
3. Мутації виникають:   а) поступово;  б) раптово.
4. Мутація проявляється у фенотип в організмі:
   а) будь – якому;  б) гомозиготному;   в) гетерозиготному.
5. Передаються наступним поколінням мутації, що відбувались в
    клітинах:
   а) статевих;  б) соматичних;
6. Біологічний мутагенез відбувається внаслідок дії:
   а) дріжджів;   б) вірусів;   в) пігментів;
   г) паразитуючих найпростіших.
7. Передаються потомству ознаки мінливості:
   а) модифікаційної;    б) мутаційної.
8. Визначити, які з названих змін є мутаціями:
   а) поліплоїдія у кукурудзи;   б) рахіт у дитини;
   в) різне забарвлення квіток у китайської примули за різних
       температур;   г) редуковані крила у дрозофіли.
   д) підвищення кількості еритроцитів у крові людини, що живе на
       високогір’ях.
9. Комбінативна мінливість зумовлена:
    а) незалежним розходженням хроматид під час мітозу;
    б) незалежним розходженням хромосом під час мейозу;
    в) дрейфом генів у малих популяціях; г) впливом на організм токсинів;
    д) випадковою комбінацією гамет при заплідненні;
    є) рекомбінацією генів під час кросинговеру.
     10. Синдром Дауна пов'язаний зі змінами каріотипу:
        а) моносомії Х хромосоми; б) трисомії Х хромосоми;
        в) трисомії 13-ї пари хромосом; г) додаткової Y хромосоми;
        д) трисомії 21 – ї пари хромосом.
11. Закономірності успадкування неалельних генів, розташованих в
    хромосомах гомологічноюпари, відкрив:
    а) А.Вейсман;  б) Н.І. Вавилов;  в) Г.Мендель;  г) Т.Морган.
12. Поняття мінливості відображає:
    а) здатність організму набувати нових ознак;   б) здатність організму   
    набувати нових ознак під впливом умов   навколишнього середовища;  в)   
    дію умов навколишнього середовища;  г) спадкові зміни організму.



Тестове завдання з теми
«Розмноження та індивідуальний розвиток організмів»

1. Період розвитку організму від зиготи до смерті називають:
   а) онтогенез;  б) філогенез;   в) ембріогенез.
2. Вказати, який набір хромосом мають яйцеклітини:
   а) n;   б) 2n;   в) 4n;
3. Зигота утворюється під час:
   а) злиття гамет;  б) утворення гамет;   в) поділу клітини.
4. Гідра розмножується:
   а) статево;   б) нестатево;   в) вегетативно;   г) брунькуванням.
5. Вибрати серед означених рослин однодомну:
   а) обліпиха;  б) коноплі;   в) кукурудза.
6. Ядро міститься в сперматозоїді у:
   а) центріолі; б) шийці;  в) хвості;   г) головці;   д) ядра немає.
7. Під час гаметогенезу відбувається поділ:
   а) мітоз;  б) прямий;  в) непрямий;  г) редукційний мейоз.
8. Амеба   розмножується:
   а) статево;   б) нестатево;   в) поділом;   г) спорами.
    9.Статеве покоління домінує у:
       а) мохів; б) квіткових; в) папоротей; г) хвощів; д) плаунів.
10. Перехрест гомологічних хромосом у процесі мейозу при зчепленому успадкуванні генів призводить до утворення:
а) однакових типів гамет;
б) гамет з новими комбінаціями генів, що відрізняються від батьківських;
в) більшої кількості гамет;г) різних типів гамет.  
11. Статевими хромосомами є:
а) хромосоми, відсутні в соматичних клітинах;  б) хромосоми, що відрізняються за розмірами і будовою;  в) хромосоми, що містяться в гаплоїдних клітинах;  г) хромосоми, за якими жіночий і чоловічий організми відрізняються один від одного.
12. Стать людини залежить від наявності в генотипі:
а) Y-хромосоми;  б) аутосом;  в) Х-хромосоми.
13. Зигота утворюється внаслідок:
а) розвитку спори;  б) нестатевого розмноження; в) статевого розмноження
г) злиття гамет; д) запліднення.
14.  Переваги статевого розмноження:
а) велика кількість нащадків;  б) генетична різноманітність нащадків;
в) більше поширення нащадків;  г) велика чутливість організмів до дії середовища; д) краще пристосування до довкілля;  е) утворюються клони

                                                Розробка уроку  Круглі черви
Тип уроку: комбінований.

Завдання:
1) Освітні:
- розглянути особливості організації круглих червів, різноманіття їх видів; сформувати знання про будову, процеси життєдіяльності, способу життя і пристосованості круглих червів до місця існування;
- навчитися впізнавати  представників типу   круглих червів на таблицях і малюнках;
 - виявити відмінності в будові і життєдіяльності вільноживучих і паразитичних червів;
- виявити риси високої організації круглих червів в порівнянні з плоскими;

2) Виховні:
- виховувати дбайливе відношення до свого організму;
-  виховувати інтерес до тваринного світу;
- здійснювати гігієнічне виховання.

3) Що розвивають:
- продовжити формування уміння обґрунтовувати будову паразитів і їх життєдіяльність, пов'язані з паразитизмом;
- розвиток спостережливості і мислення на основі порівняння плоских і круглих червів.
- розвивати уміння складати характеристику типу, доводити пристосованість червів до місця існування, працювати з таблицями, схемами, узагальнювати, порівнювати, робити висновки.
- розвивати уміння виділяти головне, порівнювати, самостійно працювати з підручником і літературою;

Засоби навчання:

·        таблиця «Тип Круглі черві»
·        таблиця “Внутрішня будова аскариди”
·        ілюстрації червів
·        ілюстрації циклів розвитку черв'яків
·        таблиця “Цикл розвитку аскариди”
·        дидактичні картки і зошити
·        відеофільм “Тип Круглі черв'яки”
·        магнітна аплікація «Цикл розвитку аскариди людською», підручник
·        презентація до уроку, інтерактивна дошка або мультимедійна  установка,
вологий препарат нематоди.

Методи: розповідь, бесіда, ролева гра, самостійна робота, проглядання відеофільму, гра, повідомлення учнів.


Підготовча робота:
 Двома тижнями раніше  що 3 вчаться було дано завдання: підготувати   проект по темі « Черві - паразити»


Хід уроку:

I. Організаційний момент:  Вчитель нагадує тему минулого уроку.  (2 хв.)

 Вчитель: Добрий день, сьогодні на нашому уроці присутні гості, прошу їх привітати. Сідайте будь ласка. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо вивчати Типи червів.
  Ми   повторимо:
n     Різноманітність та характерні особливості плоских червів;
n     Життєвий цикл (на прикладі печінкового сисуна) та  класифікацію Плоских червів.
Вивчимо:
n     Характерні ознаки Круглих червів та ускладнення в  їх організації;
n     Різноманітність Круглих червів,
 а також:
n     Група учнів презентує проект про червів –паразитів та рослини, що їм протидіють.

Такий план нашого уроку.

II. Перевірка знань: (6 хв.)
Прошу вийти до дошки:                                                                      
1 учень: спробує знайти помилки у класифікації білої планарії.
2 учень: складання з ілюстрацій схеми циклу життєдіяльності печінкового сисуна.
3 учень: Характерні особливості плоских червів.
n     Двобічна симетрія.
n     Плоске тіло.
n     Покриви тіла – шкірно – м’язовий мішок.
n     Три  шари клітин.
n     Проміжки між органами заповнені паренхімою.
n     Вільноживучі і паразити.
n     Гермафродити

4 учень: розповісти про різноманітність плоских червів.

На ваших партах знаходяться листки, підпишіть їх та проставте свій варіант. Завдання таке:   Розподілите ознаки, властиві:
                      1-стьожковим червам                        2-сисунам
А. Паразитичний спосіб життя.
Б. Вільноживучі організми.
В. Всмоктування через покриви тіла.
Г. Потрапляння речовин через травну систему.
Д. Наявність шкірно-м’язового мішка.
Е. Наявність присосок.
Ж. Члениста будова тіла.

 Передайте роботи на першу парту.                                                           
  
А ось правильні відповіді. 8 слайд
III. Вивчення нового матеріалу:   

25 хвилин Скажіть «черви» - і більшість людей гидливо поморщаться. Навряд чи на світі знайдуться більш суперечливі створення, бо серед них є і мерзотні паразити і працелюбні землероби. 
Кожну хвилину під нашими ногами копошаться сучасники динозаврів тому що черві виникли 120 мільйонів років тому, тоді як  предки людини - лише 250 тисяч років тому. В давнину було прийнято іменувати «червем» чи не кожну безногу живу істоту. Гусениця або личинка – це черв, змія - поза всяким сумнівом, теж. 
Саме поняття «черв», вочевидь, відбулося від слова «черево» (внутрішність).

Згідно Біблії, черві живуть навіть в пеклі, а точніше, в Геєні вогненної. Слово «Геєна»   - назва глибокого яру біля Єрусалиму, де іудеї-язичники спалювали дітей на честь ідола Молоха. Пізніше в Геєну стали завозитися міські нечистоти, трупи злочинців і тварин. Тому місце кишіло червами і заразою, а в яру постійно горів вогонь. Геєна стала символом пекельної муки, де «черві не вмирають і вогонь не згасає». 

А зараз я  ознайомлю вас з історичним фактом.

Паразити зжерли цілий острів
На одному з островів Атлантичного океану відбулося неймовірне: після  сильного шторму все  узбережжя   острова було все усипано молюсками. Мешканці острову скуштували цих молюсків.
Незабаром у  людей став слабшати зір, почалися галюцинації, судоми, люди почали вмирати. Але ніхто не пов’язував ці  події з морськими дарами.
На жаль, нікого на цьому острові врятувати не вдалося. Протягом тижня люди вмирали  болісною смертю.
 Вже потім, при медичних дослідженнях  з’ясувалося, що очі та мозок людей були серйозно пошкоджені, немов на них потрапила роз’їдаюча кислота. І що цю хворобу викликали невеликі черві, які водяться в глибинах океану і потрапили до організму людини через вживання в їжу молюсків. Ці черві належать до типу «Круглих червив». І саме цей тип ми будемо вивчати на сьогоднішньому уроці.
Цю історію я розповіла Вам тому, що вона тісно пов’язана з темою нашого уроку.

  Тема сьогоднішнього уроку «Круглі черви. Загальна характеристика та різноманітність»,  мета нашого уроку:
n     Розглянути  особливості організації круглих червів, сформувати знання про будову, процеси життєдіяльності, образ життя та пристосованість круглих червів до середовища існування;
n     Ознайомитися з різноманітністю їх видів; навчитися розпізнавати представників типу   Круглі черві на малюнках;
n     Визначити  їх вплив на організм людини;
n     Визначити  риси більш високої організації круглих червів у порівнянні з плоскими.


 Вчитель: Круглі черві поширені по всій земній кулі. Вчені не знають таких місць існування, де б не було круглих червів. Вони зустрічаються на дні морів і океанів, ставків і озер. Вони проникли в грунтові води і грунт, в організми  людини, тварин і рослин. Круглі черві зустрічаються вільноживучі: хижаки і рослиноїдні, але частіше - паразити. Разом з мікроскопічними - до 1 мм, відомі і справжні гіганти - так, в кашалотові одного разу був знайдений круглий черв завдовжки 8 м.
Вчені налічують більше 20 тисяч видів круглих червів. Вони різноманітні і проте об'єднані в один “Тип Круглі черви”, оскільки мають ряд загальних ознак:

- Тришарові тварини (ектодерма, ентодерма, мезодерма );
- Двостороннесиметричні;
- Вільноживучі та паразити;
- Первинна порожнина тіла;
- Хвилеподібний рух;
- Поперековий розріз має форму круга;
- Навкологлоткове нервове кільце;
- Крововосна та дихальна системи відсутні;
- Роздільностатеві.


Далі ми вивчатиме тип Круглі черви на прикладі Аскариди людської. Допоможіть мені
Класифікація:
Царство: Тварини
Підцарство: Еукаріоти
Розділ: Білатеральні
Тип: Круглі черві
Клас: Нематоди
Родина: Аскариди
Рід: Аскарида
Вид: Аскарида людська

Розглянемо зовнішню будову аскариди:
Розміри: самки до 45 см, самці до 20 см завдовжки.
Тіло щільне, пружне, як накачана камера, загострене по краях. Статевий диморфізм (чіткі зовнішні відмінності)
Задній кінець у самців заломлений на черевну сторону.
Тіло вкрито кутикулою.
При русі можуть лише згинатися.

Внутрішня будова:

 1. Покриви тіла: шкірно-м’язовий мішок, який складається з кутикули, гіподерми та м’язів.
2. Травна система складається з:  ротового отвору з губами та зуб’ями, глотки,  кишечнику, що закінчується анальним отвором.
3. Система виділення представлена двома клітинами на черевному боці тіла, через які продукти розпаду виводяться назовні.
4. Нервова система  складається з навкологлоткового нервового кільця від якого відходять нервові стовбури. Органи чуття розвинені слабо. Є органи дотику і хімічного відчуття, які сприймають подразнення з навколишнього середовища і у деяких представників є примітивні очі.
5. Статева система Роздільностатеві Представлена яєчниками (у самок) і семенником (у самців). Відкладають яйця, є живородящі форми.
6. Дихальна і кровоносна системи відсутні.



Як на вашу думку, чи відрізняються чимось круглі черви від плоских?
n     Поділ  травної системи на відділи.
n     Ротовий отвір  переміщується на передню  частину тіла.
n     Задня кишка відкривається назовні анальним отвором.
n     Внутрішні  органи «омиваються» рідиною, яка доставляє до них поживні речовини.
n     Розділення  статі.

  Аскариди, виділяючи отруйні речовини в організм людини, викликають захворювання - аскаридоз. Симптоми хвороби: головні болі, слабкість, зниження пам'яті у дітей, дратівливість. Аскариди приводять свого господаря до виснаження і навіть до загибелі.  

Як же відбувається зараження людини аскаридою?
Розглянемо життєвий цикл аскариди.

Як і всі паразити аскариди надзвичайно плодовиті  (бо більшість їхніх яєць гине в природі, не потрапивши до нового хазяїна).  Самка за день виділяє до 245 тисяч мікроскопічних яєць вкритих міцною оболонкою. Яйця видаляються з тіла людини і потрапляють на ґрунт, у водойми. Для подальшого розвитку яйцю аскариди потрібно знаходитися у кисневому середовищі біля 9 – 15 діб, але вони можуть перебувати там і протягом 5 – 6 років. Разом з брудними овочами та фруктами яйця аскариди можуть потрапити в організм людини. У кишечнику оболонка яйця розчиняється і з нього виходить личинка. Личинка не залишається у кишечнику, а мігрує по організму людини. Через стінку кишечника вона потрапляє у кров, а потім з током крові – у легені та бронхи. Личинка подразнює бронхи людини, людина кашляє і личинка потрапляє у ротову порожнину людини, де в останнє вдихає кисень. Потім людина  проковтує її і вона знов потрапляє до кишечнику, де перетворюється на дорослу аскариду.
Зверніть увагу. У циклі розвитку аскариди два кисневі етапи. Яйця аскариди обов'язково повинні знаходитися в зовнішньому кисневому середовищі не менш двох тижнів.  І лише після цього вони будуть життєздатними. Другий кисневий етап – коли личинка знаходиться у ротовій порожнині людини.

Зараз ми ще раз повторимо життєвий цикл аскариди таким чином: я починаю речення, а ви закінчуєте його:

Запліднені яйця з випорожненнями видаляються в… (навколишнє середовище)
В навколишньому середовищі яйця перебувають… (9 – 15 діб)
Зараження людини яйцями аскариди відбувається… (через немиті фрукти, овочі)
Яйце потрапляє до ... (кишечнику людини)
З яйця в кишечнику розвивається… (личинка)
Личинка з кров'ю відправляється в… (легені та бронхи)
З ротової порожнини личинка аскариди потрапляє до … (кишечнику)
У кишечнику личинка перетворюється на ... (дорослу аскариду).

Цікавий факт: в кінці XIX-го століття один лікар проковтнувши тільки що відкладені яйця аскариди, з’ясував, з таких яєць личинки не розвиваються і дорослий черв відповідно. Чим пояснити результати, отримані в експерименті?

Відповідь учнів: Яйця не розвивалися, тому, що в їхньому розвитку були відсутні  обов’язкові кисневі етапи.

Запитання вчителя: Як ви вважаєте, чому паразити дуже плодючі? (бо більшість їхніх яєць гине в природі, не потрапивши до нового хазяїна).

Запитання вчителя: Більшість червів паразитують у кишечнику людини або тварин. Чому їм вдається   утримуватися там довгий час? (бо в багатьох з них є органи прикріплення: присоски, шипи, гачки, за допомогою яких вони прикріплюються в  кишечнику хазяїна).

Запитання вчителя: Чому у більшості паразитів деякі системи і органи
 недорозвинені або взагалі відсутні (тому, що в тій середі існування, в якій знаходяться паразити, складні системи і органи не потрібні.)
 Таким чином пристосуванням червив до паразитичного способу життя є:
n     органи прикріплення
n      велика плодючість
n      спрощення органів

Записати:
Гельмінти - черв'яки-паразити, глисти.                                                                                                                                                     
Гельмінтологія - наука про паразитичних черв'яків.
Видалення або вигнання паразита з тіла господаря - дегельмінтизація.
Велику роль в розробці способів боротьби з гельмінтами і профілактиці гельмінтозів зіграв радянський академік Костянтин Іванович Скрябін.

Я просила, підготувати повідомлення про деяких представників  круглих червив. Готові?
Різноманітність круглих червів
1-й учень: У невеликих ставках іноді зустрічаються грудки, що ворушаться. Враження таке, ніби ожило довге волосся. Народ склав навіть легенду про оживаюче кінське волосся. Це круглі черв'яки волосатики. Багато людей бояться волосатиків, вважаючи, що вони можуть проникнути в людину і домашніх тварин. Насправді вони нешкідливі, хоч і паразитують в комахах. Для відкладання яєць дорослі волосатики виходять у воду - тут ми і бачимо їх. Дорослий волосатик взагалі не харчується.

2-й учень: На корінні, в стеблах, листі і навіть квітках городних рослин можна виявити за допомогою лупи дрібних, майже прозорих черв'яків завдовжки близько 1,5 мм. Так, цибульна нематода живе в ґрунті, на корінні лука, часнику, квасолі і інших рослин. Уражені цибульною нематодою рослини стають потворними, жовтіють і гинуть. Великий збиток сільському господарству заподіює стеблова картопляна нематода. Ще до утворення бульб черв'яки проникають з ґрунту в підземні втечі картоплі. Потім нематоди переповзають в бульби і різко знижують урожай картоплі.

3-учень: Гострики - дрібні паразити людини до 1 см, паразитують частіше у дітей в товстому кишечнику, викликаючи захворювання ентеробіоз. Харчуються гострики бактеріями кишечника, виділяючи при цьому в організм господаря отруйні продукти своєї життєдіяльності. Відкладають запліднені яйця в області анального отвору людини, викликаючи сильне свербіння. Яйця гостриків дуже дрібні і легко розсіваються: потрапляють на одяг, книги, у великій кількості скупчуються під нігтями. Діти, заражені гостриками, як правило, дратівливі, погано сплять, не спокійні.

4-учень Мононх, - прожерливий хижак. У дослідах  цей  ґрунтовий "тигр"  з'їв за день 83 личинки  інших нематод, а за 3 місяця - 1332 екземпляра різноманітних нематод. Його прожерливість може служить на користь  людині:    багато з ґрунтових нематод серйозно шкодять кореням рослин.

5-учень Рішта. Паразитичний круглий черв, який викликає  захворювання  людини  — рішту,   Довжина тіла зрілої самки до 120 см, самця —  біля 4 см. Розповсюджені у тропіках и субтропіках. Паразит потрапляє до організму  людини  при ковтанні  води, яка містить веслоногих рачків,  поражених личинками рішти. Раніше на базарах Азії було можна побачити людину, яка намотувала на  паличку  цього черва, вихідного  з - під подушки нігтя. Це дуже боляча процедура.

6-учень Власоглав - Цей гельмінт займає третє місце  за  частотою  розповсюдження.  
Довжина тіла самки власоглава досягає 5,5 см, самця — 4-5 см. Форма тіла  -  своєрідна: головна  частина   звужена і має вигляд ниті  або волосини, а задня потовщена.   Власоглав паразитує в кишечнику: 
пошкоджує переднім кінцем його слизисту оболонку  та живіться кров'ю.
 Проект про червів –паразитів та рослини, що їм протидіють.

Коли ви бачите зображення різних, часто неймовірно довгих паразитів, ви ставите собі питання: як таке чудовисько може жити в нашому організмі, і ми навіть про це не підозрюємо? Відповідь на це питання проста.  

Паразити - дуже розумні істоти. Звичайно, їх розум - не того порядку, що розум людський. Вони розумні в своїй здібності приховуватися, тому виявити їх наявність дуже складно, навіть при лабораторних дослідженнях за допомогою мікроскопу.

 Людина часто відчуває нездужання: болі, висипи, часті застуди, грип, алергії, запах з рота, нервозність, зайву вагу, але навіть не пов’язує ці симптоми з наявністю паразитів в організмі.

Наведу приклад: легендарна оперна зірка Марія Каллас, мала важкий характер, зайву вагу і погану шкіру. Після того, як в неї виявили і вигнали глиста, її вага знизилася, шкіра очистилася і характер покращав. 

 Глистові захворювання породжують масу міфів. Давайте зараз пограємо і в той же час перевіримо наші знання про глисти. Я зачитую ствердження, а ви, якщо з ними згодні – піднімаєте зелену картку, якщо не згодні – червону.

ДИДАКТИЧНА ГРА «ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»
 1. Глисти - проблема слаборозвинених країн Азії і Африки, нам турбуватися нема про що.

Насправді, проблема глистів актуальна у всьому світі. Тільки аскаридами вражається у світі більш 1 мільярда чоловік на рік. Причому далеко не всі вони - жителі країн, що розвиваються. Кожен третій європеєць є «господарем» одного або декількох видів гельмінтів.

2. Якщо дотримуватися правил гігієни, глисти не страшні.

Ця заява вірна лише частково. Дійсно, якщо дотримуватися правил гігієни  - ризик підчепити паразита значно знижується. Проте, подібний «подарунок» можна отримати і з м'ясом зараженої тварини, і граючись з улюбленою кішкою або собакою, і навіть ковтнувши небагато води при купанні у водоймищі.

3. У м'ясі з магазина яєць глистів не буває.

Будь-яке м'ясо (з магазину, або з ринку) зобов'язане пройти дослідження на наявність яєць і личинок паразитів. Проте стовідсотковій гарантії ці заходи все одно не дають. Адже для аналізу  береться декілька невеликих зразків м'яса, куди яйця глистів можуть просто не потрапити. Крім того, є ще недобросовісні торговці, що продають м'ясо, яке не пройшло належного контролю.

4. У термічно оброблених продуктах гельмінти гинуть.

Це ствердження справедливе, але не для всіх видів глистів. Річ у тому, що личинки деяких з них,  покриваються захисною капсулою, яка оберігає їх від дії високої температури, але розчиняється в соляній кислоті шлунку, дозволяючи гельмінтові «заселити» організм людини.

5. Глистами заражаються тільки неблагополучні сім’ї .

Неправда. Ризик однаковий, тільки шляхи зараження різні. Забезпечена людина може придбати собі «нахлібника», поївши суші або ростбіф з кров'ю;
при укусах кровосисних комах, від домашніх улюбленців.

6. Головна ознака зараження глистами - худорлявість при хорошому апетиті.

Насправді,  обмін речовин - річ індивідуальна. Хтось може їсти все, що хоче, у будь-який час, і залишатися худим без всяких паразитів. Тим більше, що людина починає втрачати вагу, коли в організмі з'являється велика кількість паразитів.

Таким чином, ніхто не застрахований від гельмінтів на сто відсотків. Тому і дорослим, і дітям треба хоч раз в декілька років здавати аналізи на наявність глистів, навіть якщо нічого не турбує.

Зараз я пропоную всім пройти тест на можливість зараження гельмінтами.
За кожну позитивну відповідь ставте собі один бал.

Тест на можливість зараження гельмінтами

1. Гуляєте босими ногами по траві.
  1. Купаєтеся в ставку, річці, озері, морі.
  2. Не миєте руки перед їжею з милом в гарячій воді.
  3. Вживаєте фрукти, ягоди, овочі  прямо з грядки не обполіскуючи.
  4. Не миєте банани, апельсини, мандарини перед вживанням.
  5. Вживаєте в їжу копчене і солоне сало з м'ясними прожилками.
  6. Містите в сім'ї  домашніх тварин - кішок і собак, або контактуєте з бродячими.
  7. Вологе прибирання будинку проводите тільки іноді.
  8. Вживаєте воду з неперевірених джерел, наприклад, на дачі з свердловини або з колодязя в селі.                    
10. Удобрюєте город гноєм.                       
     11. Вживаєте в їжу свіжо приготований шашлик з свинини.
12. Зберігаєте моркву в піску, узятому у дворі.                                      
13.    Неприємний запах з рота при здорових зубах.
14.   Маєте тягу до солодкого.
15.    Турбують висипання на шкірі або свербіння.
16.  Спостерігається пітливість.
17. Спостерігається слабкість, млявість, сонливість, без видимих причин.
18. Турбують незрозумілі болі в животі.
19. Спостерігається дратівливість і тривожність.


Якщо Ви набрали від 0 до 6 балів. Ми поздоровляємо Вас, у гельмінтів практично немає шансів знайти Вас, як «господаря». Продовжуйте себе вести так само.

Якщо Ви набрали від 7 до 12 балів, шанси зустрітися з яйцями гельмінтів стають реальнішими. Вам треба підсилити правила особистої гігієни.

Якщо Ви набрали від 13 до 19  балів, то Ви кращий друг паразитів. Буде дивно, якщо Ви у себе їх не виявите. Вам необхідно повністю переглянути свої погляди на особисту санітарну безпеку і звернутися до лікаря.

 Давайте зробимо висновки, як же можна заразитися паразитами, через:

-         немиті руки;
-         мух, що є переносниками яєць гельмінтів;
-         обгризання  нігтів;
-         домашніх  тварин;
     -    погано промиті фрукти і овочі
-         не прожарене м'ясо та риба;       
-         воду з неперевірених джерел;
-         кровосисних комах   

                                       Заходи профілактики
    -  не пити сиру воду;
  - знищувати комах
    - не гризти нігтів і не чистити їх зубами; 
    - мити овочі і фрукти;
    - проводити прибирання в будинках;
    - вживати добре прожарене м’ясо та рибу;
    - мити руки з милом перед вживанням їжі;
    - вести боротьбу з мухами.

РОСЛИНИ  ПРОТИ  ПАРАЗИТІВ

    А я розповім вам як боротися з паразитами за допомогою рослин.
    Особливо не люблять паразити рослини, багаті на мінерали, вітаміни та інші компоненти, що містяться в них.  Встановлено, що  ці рослини ефективно протидіють розмноженню бактерій, захищають печінку від ліків і токсинів, вбивають червів і інших паразитів,  а також допомагають травленню,   прекрасно   зміцнюють імунітет.  

Часник.   Часник   виявили  в гробнице фараона Тутанхамона.
Мешканці Епропі активно  використовували часник  для лікування  хвороб  і як засіб проти псування.  Низки часнику  висели в домівках у всіх вікон и дверей під  час епідемій.

Гарбузове насіння. Ефективний  протиглисний засіб, що виганяє з організму стьожкових паразитів і гостриків. Кашами й відварами з насіння гарбуза можна лікувати навіть дітей 2-3 років, вагітних жінок та послаблених людей, що перенесли тяжкі захворювання.  

Барбарис.  З лікувальною метою використовуються його кора, корінь і зрілі плоди.   Також барбарис додається до блюд з м’яса и птиці  при приготуванні їжі  або перед подачею на стіл.  Він  надає блюдам приємний кислуватий  смак,  й прискорює  готовність м’яса.

Гвоздика.  Головний чинник гвоздикового масла - ефірне масло   
Під час  Римської імперії була дуже розповсюдженої и в цей же час дуже  дорогою (її ціна була набагато вище ціни золота).

 Міра.  Використовується  смола. Міра була відома в стародавні часи як ароматичну і лікувальну речовину. У Давньому Єгипті жінки розпалювали міру, щоб очистити будинок від бліх.   Вона прискорює загоєння подразнень, які спричинили органи прикріплення паразитів.

Грецький горіх.  Грецький горіх містить речовину,  яка має  анти паразитарну дію, ефективний проти  червів.
  Жерці в Давньому Вавилоні забороняли простим людям споживати в їжу горіхи, а давньогрецький історик Геродот писав, що грецькі горіхи   дають особливу  життєву силу.

Пижма.  Використовується з давніх-давен як протигельмінтний засіб при зараженнях паразитичними червами – аскаридами, гостриками, бичачим та свиним цеп’яками,  однак із-за присутності отруйних речовин, використовувати можна тільки в невеликих дозах. В народе називають дикою  горобиною, відлякує  комах.

Екстракт насіння грейпфрута. Це натуральний  антипаразитичний засіб. Лабораторні і клінічні дослідження підтвердили, що цей екстракт ефективний проти  різних вірусів і видів бактерій, грибків і  паразитів.   У Таїланді екстракт насіння грейпфрута успішно використовується для дезинфекції питної води замість хлора.


V. Закріплення матеріалу.  

Загальні ознаки
Відмінності
Двобічна симетрия;
Три шара клітин;
Вільноживучі й паразити;
Кровоносна і дихальна системи відсутні
Плоскі черві
Круглі черві
n       Плоске тіло;
n      Покриви тіла шкірно – м’язовий мішок;
n      Проміжки між органами заповнені паренхимою;   
n      Гермафродити  

n       Кругле тіло;
n      Покриви тіла – кутикула;
n      Первинна порожнина тіла;
n      Поділ травно системи на відділи;
n      Роздільностатеві  

    IV. Домашнє завдання: 3 мин.

n     §17, стор 79 – 82.
n     Підготувати  виступ для молодших школярів за темою: «Обережно  черві - паразити!» про шляхи зараження і заходи профілактики.
n     Заповнення таблиці.   (отримують різнорівневі заготовки таблиць. Для слабких учнів - форма: «продовжити пропозицію»).

























  











Немає коментарів:

Дописати коментар